Gemeente plant dan toch AED-toestellen aan gemeentehuis en sporthal

Op 26 april 2017

Onafhankelijk gemeenteraadslid en hulpverlener van beroep, Kevin Huybrechts, pleit al geruime tijd voor de plaatsing van AED-toestellen in Geetbets. “Een of meerdere automatische externe defibrillators (AED) op openbare plaatsen is een noodzaak”, meent hij. “Elke seconde telt en zo’n toestel kan meteen mensenlevens redden. Het sturen van de dichtstbijzijnde ziekenwagen duurt ongeveer veertien tot achttien minuten.”

Bevolking sensibiliseren

De gemeente treedt nu toe tot het project ‘Steden en Gemeenten Hartveilig’ dat de overlevingskans bij mensen met een hartstilstand zo groot mogelijk wil maken. Er zijn drie voorwaarden om een hartveilige stad of gemeente te worden. Op het grondgebied moet minstens één AED-toestel geplaatst worden, dat publiek toegankelijk is. Bijkomend gaat de gemeente het engagement aan om de bevolking te sensibiliseren. “We gaan in eerste instantie twee AED-toestellen plaatsen: een aan de sporthal in Rummen en een aan het gemeentehuis”, zegt schepen Chris Jamart (Open Vld).

Schepen Elke Allard (sp.a) kondigt meteen ook aan dat er naast dit project ook gewerkt wordt aan zogenaamde investeringssubsidies. Wanneer een vereniging beslist om zelf een AED-toestel aan te kopen, zou die aanspraak maken op een subsidie van de gemeente, zodat de aankoopkost kan gedrukt worden.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?