Raadslid pleit voor AED-toestellen

Op 14 maart 2017

“Een of meerdere automatische externe defibrillators (AED) op openbare plaatsen is een noodzaak”, meent hij. “Elke seconde telt en zo’n toestel kan meteen mensenlevens redden. Het sturen van de dichtstbijzijnde ziekenwagen duurt ongeveer veertien tot achttien minuten.”

Kevin pleit voor de plaatsing van een AED-toestel aan het gemeentehuis. “Uiteraard aan de buitenzijde, zodat zoveel mogelijk mensen hiervan gebruik kunnen maken. In de nabijheid bevinden zich onder meer de volleybalclub van Geetbets, de bib, warenhuis Delhaize en enkele cafés. Ook aan de buitenzijde van de sporthal in Rummen kan het AED-toestel gebruikt worden door onder meer de school.”

Ook de Betserse Badmintonclub, die elke week twee keer traint in De Warande, vraagt met aandrang een AED-toestel aan deze druk gebruikte sporthal. De club organiseerde zopas voor haar leden in samenwerking met Martijn Vandewijer van Het Rode Kruis, afdeling Zoutleeuw-Linter-Geetbets, een spoedcursus reanimatietechnieken, met daarbij het leren gebruiken van de AED. “We hopen dat de gemeente snel overgaat tot de aankoop van een AED-toestel voor de sporthal. Zoniet zullen de verenigingen die van de gemeentelijke sporthal gebruik maken, de handen in elkaar moeten slaan om de nodige fondsen bij elkaar te krijgen”, klinkt het bij de club.

De gemeente denkt eerder aan een investeringssubsidie aan bepaalde organisaties, scholen en verenigingen die zo’n AED willen ophangen. Voorwaarde is dan wel dat het toestel steeds bereikbaar moet zijn. (VDT)

Hoe waardevol vond je dit artikel?